2020. szeptember 19., szombat

Dietetikus

Szerdán és csütörtökön egyeztettem a dokival a vérképem kapcsán. A vasamra első lépésben csinálunk egy székletvérvizsgálatot, hogy kiderüljön, nem szivárog-e valahol belőlem vér (a vizelet ez ügyben negatív). Ha minden oké, akkor hajrá vaspótlás.

Valamint egyértelműen kimondta, amit éreztem az eredmények láttán, hogy IR-em van, így jogos volt az érzés, miszerint szigorúbbra kell fognom a szénhidrát részét a diétámnak.

Az elmúlt héten beleástam magam a diéta rejtelmeibe, és persze felmerültek kérdések bennem. Próbálkoztam IR-es, meg cukorbeteg csoportokban feltenni, de egyszerűen felmondták nekem a tankönyvet, azzal pedig nem vagyok kisegítve, azt én is el tudtam olvasni.
Teljes diétás tanácsadásra nem vágytam semmiképpen, hiszen azon már rég túl vagyok. Sem időm, sem pénzem erre.

A pasim segített, és felvehettem a kapcsolatot egy dietetikus csajszival :)

A kérdéseim a következők voltak:

1. Mi a helyzet a nemszámolós szénhidrátokkal? Pl én vacsorához bár 4-féle zöldségből, de 250g felett eszem. Mind nemszámolós, egyik sem éri el a 200g-ot, de együtt már azért jelentős 10-12g szénhidrátot tartalmaznak. Én úgy gondoltam, mindent számolok, nekem így az egyszerűbb, mert ezt a kalóriabázis megteszi helyettem. De nem mindegy, hogy a vacsorám 21 vagy 33g szénhidrát. És mivel 30-40g van előirányozva vacsorára, az sem mindegy, hogy mi van akkor, ha aláeszem? Ártok magamnak? De mivel bele kell számolni ezeket is, nincs ilyen kérdés.

2. Reggelire elvileg 30g lassan felszívódó szénhidrátot kéne enni. Az én reggelim általában 33 g szénhidrátot tartalmaz, ebből 3 g gyorsan felszívódó. 1 g a cukormentes lekváromból származik, amivel a zabkásámat ízesítem, 2 g pedig a tejporos kávémból, amit reggelente iszom. Az volt a kérdésem, hogy ez mennyire okoz problémát. Azt mondta, hogy heti 1-2-szer nem gáz, de nem kéne állandóra. A lekvárral még küzdök, de a reggeli kávémat lecserélem presszó kávéra cukormentes mandulatejjel, és az 0g szénhidrátot tartalmaz.

3. Mennyire kell szigorúan venni az étkezési időpontokat?
Így, hogy jelenleg 6-szor eszem, csak rohanok magam után.
Reggeli fél 7 - 7
Tízórai: 9 - fél 10
Ebéd: dél - fél 1
Uzsonna: 3 - fél 4
Vacsora: 6 - fél 7
Utóvacsora: fél 9 - 9
Egyszerűen olyan érzés, mintha állandóan ennék. Meglátjuk, hogy reagálok rá. Ma úgyis vércukormérős napom van.

4. Mennyire fontos a utóvacsora? Pont az előző pontban leírt állandóan csak eszem kérdés miatt merült fel bennem ez a kérdés, illetve valamelyik nap korábban nagyon álmos voltam már, és le akartam feküdni, de vártam, hogy eljöjjön az utóvacsora ideje, és csak azután feküdtem le aludni.
Megnyugtató választ kaptam, miszerint az utóvacsora az, amit mindenkinek egyénileg kell kitapasztalnia, és meglátnia, szükséges-e neki vagy sem.

Nincsenek megjegyzések: